Viking

Najčitaniji postovi:

Monday 14 September 2015

Još neka zapažanja sa terena

1. Sve na komad

I voće i povrće se prodaje na komad. Nisam primetio da se nešto meri i sl. Tako, na slici vidite glavicu crnog, doduše crvenog, i glavicu belog luka u mrežici. Danas sam prvi put bio do lokalnog marketa. U ruci sam, naravno, imao digitron i sve vreme sam računao koliko šta košta. Bilo je veoma interesantno! Zapamtio sam da orbit žvake koštaju oko 200 dinara! :) Pored kuće imamo tri voćke. Dve šljive (uzgred, stablo i lišće uopšte ne liče na šljive, ali plod je šljiva) i jednu jabuku (nešto kao šumatovka). To je jedini "voćnjak" koji sam do sada ovde video. Što se životinja tiče, video sam krave i ovde. Dosta jedu jagnjetinu tokom zime, a posebno tokom Božićnih praznika. Takođe, od ptica (ovo je za Žuću), samo sam video svraku i galeba. U šumi verujem da ima raznoraznih vrsta zveri, ali to ćemo tek proveriti. ;)

2. Salata od... 

Danas sam radio u kuhinji. Zadatak mi je bio da postavim švedski sto i nakon toga operem suđe. Naravno, ne ručno, nego uz pomoć mašine. Sve se radi uz pomoć mašine, pa čak i ono što bi mogli da uradite sami brže. Hrana koju sam postavljao bila je vrlo interesantna za mene. Naravno, riba je dominirala i to u najrazličitijim oblicima, ali meni je pažnju okupirala posebno jedna salata u kojoj su se našli sledeći sastojci: artičoka, raznorazni cvetovi (crveni i ljubičasti), komadići dinje i breskve, grožđe, paprika, malo paradajza (jer je skroz deficitaran) i mislim da je to bilo to. Nije bila previše začinjena, ali je izuzetnog ukusa. Sve te sastojke, uglavnom, imamo i mi, pa možete da probate. Primetio sam da vole i kikiriki da ubace svuda gde mogu.

3. Enterijeri

Ono što mi se posebno ovde sviđa, jeste to što su veoma praktični. Sve u kućama ima svoju namenu i sve se koristi. Primetio sam da u svakoj kući, koju sam posetio, na stolu je bila vaza sa cvećem i sveća. Svuda gore sveće, pa je i moj zadatak danas, pored gore navedenog, bio da na svaki sto stavim vazu i cveće i da upalim sveće. Na slici je nešto što me je oduševilo. Obična gajbica je zakucana u zid i služi kao polica, a dekorativno izgleda savršeno. Posebno sam primetio praktičnost u kuhinjama. Recimo, noževe čuvaju tako što ih lepe na magnet, kao na slici gore desno. Ovakve sitnice su mi veoma okupirale pažnju. Sve unutra je uglavnom od drveta.


4. Eksterijeri

 I spolja je sve od drveta! :) Juče smo u grupici šetali selom i ugledao sam jednu kuću koja je imala zid. "Ziiiiiid!" - dreknuo sam ozaren. Tako sam se obradovao! Inače, daske fenomenalno izgledaju i sve kuće imaju fenomenalnu izolaciju. Ovde dosta polažu i na spoljni izgled kuća pa je sve skockano i lepo. Ispred svake kuće je cveće, lampa, poneko drveno bure, zeleni travnjak i sl. To i nije teško održavati s obzirom da u ovom selu skoro pa niko nema dvorište ni ogradu. Sve kućice su pored asfalta, a od njega ih razdvajaju navedeni zeleni travnjaci.



5. Turska kafa... 

Ono će mi, verujem, posebno nedostajati kada ispijem 100 grama don kafe, je upravo ona. Ne mora da bude don, ali će mi nedostajati. Nek' bude i ona odvratna kafe kafica ili zlatno zvono, samo nek se zakuva s kašičicom kad provri voda. Ovde svi piju filter kafu koju ja zovem "braon vodica". U najbližem gradiću Forde, sam naišao na bosansku "mljevenu kavu" i košta oko 10 evra, ali pola kilograma. Gradić je udaljen oko 50 kilometara od nas. Drugo, ovde nemaju džezvu, pa je kuvam u najmanju šerpicu koju imamo, a to se može videti na slici levo. :) Da, ovde ne jedu kuvana jela. :/


6. Lokalni izbori - Danas, 14.09.2015. godine, se u Norveškoj organizuju lokalni izbori. Norveška je podeljena na 19 delova. Na primer, deo gde sam ja se zove Fjaler - Sunnfjord i zauzima teritoriju veličine preko polovine teritorije Srbije, a broji oko 100.000 stanovnika. Zbog velike razuđenosti stanovništva i mesta, političari intenzivno rade na planu za smanjenje broja opština i umrežavanje istih. Ipak, narod ne misli da treba tako da se radi jer je reč o centralizaciji. Pre neki dan smo sreli gradonačelnika Fjalera. Čovek je potpuno iz naroda. Ne vozi besna kola sa blendiranim staklima, ne nosi smoking od 100.000 dinara i sl. Šeta se gradom i razgovara sa ljudima sasvim najnormalnije. Čovek je srednjih godina, a već je 12 godina zaredom na toj funkciji. Rekao nam je da je malo nervozan zbog predstojećih izbora, ali da se čvrsto nada da će ponovo biti izabran.

7. Jezik - Često sam u Srbiji čuo to da sam džabe učio norveški, jer ga norvežani ne pričaju nego mumlaju. Ja sam učio bokmal, a ovde gde sam se priča ninošk. Uprkos tome, suštinu mogu da razumem. Naravno, kada ja pričam, oni mogu sve da skontaju, ali je malo problem zbog dijalekta da ja njih ukapiram. Oni su jako strpljivi što se jezika tiče, zaista. Hoće da ponove po deset puta ako treba, samo da biste se razumeli. Što se mumlanja tiče, to nije tačno. Zapravo, tačno je isto toliko kao i u srpskom jeziku. Neko priča polako, neko brzo, neko razumljivo, a neko manje razumljivo. Iskreno, mislim da se norveški veoma teško može naučiti preko pohađanja kurseva u Srbiji, ali definitivno kursevi u Srbiji su veoma dobra podloga i baza da ga što pre progovorite ovde putem praktikovanja kroz razgovor sa ljudima. Dakle, nije uzalud, ali treba vreme. Ja mislim da i oni ne očekuju da parlamo jezik, već vidim da imaju respekt prema želji da se govori njihov jezik. Engleski će, iako ga svi perfektno znaju, pričati sa vama samo u početku, ali vrlo brzo će se prebaciti na norveški. To je moje zapažanje, ovde. Primetio sam, takođe, da se veoma trude, kada se upoznaju sa osobom, da zapamte ime, a i kada se rukuju, rukuju se snažnim stiskom.

2 comments:

  1. Milane, blog ti je fantastičan. redovno čitam i uživam. Zaista uspevaš da dočaraš sve što vidiš i doživiš. Zapažanja su ti odlična. Posebno mi se sviđa što pišeš o običnim ljudima i stvarima. To je bogatstvo jedne zemlje. Mislim da bi Norvežani bili zahvalni kada bi znali šta sve beležiš o njima i njihovim običajima. Samo napred!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hvala, Olja! Baš se radujem da sve ovo čujem - pročitam! Posebnu motivaciju dobijem kada ovakvi komentari dođu od osobe kao što si ti. Takođe, samo napred i još jednom hvala! :)

      Delete