Viking

Najčitaniji postovi:

Saturday 3 October 2015

Šta, kada i koliko Norvežani jedu?!

Imao sam prilike da pričam sa profesorom norveškog jezika o tome kako se hrane Norvežani, odnosno šta, kada i koliko jedu. Svakog ponedeljka od 12-14.30 časova, nas nekoliko volontera imamo čas norveškog jezika. To je dovoljno vremena da se pored predviđenog gradiva za taj čas, dotaknemo i raznoraznih drugih, za nas, interesantnih tema.

Pisao sam već o tome kako mi je sve ovde drugačije, pa čak i ono što je isto, nekako izgleda drugačije. Imao sam mnogo pitanja: "Da li gladuješ?" Naravno da ne. Iako je hrana preskupa, mi dobijamo mesečnu nadoknadu koju koristimo za kupovinu iste. U selu postoje dva marketa, ali i u jednom i u drugom su cene marsovske. Ipak, pronađe se nešto po "normalnoj" ceni, na primer džem. Drugo, svi mi - volonteri, između ostalih mesta radimo u kantinama u školama. Kada završimo sa smenom, svu hranu nam obično spakuju i pošalju kući. To nam dođe kao kec na deset jer onda uštedimo na kupovinu. To je sudbina volontera, pa i ovde. Ali sve ima svoje čari. :o)

Norvežani se definitivno hrane zdravo i jedu više puta dnevno, ali u manjim količinama. Oni koji dosta polažu na zdrav način života, pored zdrave i redovne ishrane, odlaze rano u krevet, a rano i ustaju. Takođe, upražnjavaju fizičku aktivnost, posebno u vidu planinarenja ili trčanja uz planinu do najvišeg vrha. Primetili smo da većina njih ne uživa u svoj ovoj prelepoj prirodi, na način na koji mi uživamo u takvim stvarima, jer se konstantno takmiče ko će pre da izađe do vrha. Jedna devojka koja nije odvade, kaže da su je pozvali na planinarenje, a onda je na pola puta ostavili samu, jer su svi otrčali ka vrhu. :o) I u piću ne uživaju. Nisam još to video, ali sam čuo, da kad piju, piju na eks i to je to. Nema meze, nema merak.

Elem, obroci:

1. Doručak - frokost je obično u periodu od 07-09.00 časova. Zapravo, kao ni kod nas, nema pravila, već svako uređuje vreme svog obroka prema raspoloživom vremenu i potrebama, ali nam profesor reče da u ovom intervalu najčešće imaju doručak. On se sastoji, uglavnom, od malog parčeta hleba, tanka kriška braon sira, preko njega džem ili parče šunke, a uz to ide šolja kafe, čaja ili toplog mleka.

2. Posle toga ide obrok koji se naziva lunsj - ručak, i to u intervalu od 11-12.00 časova. Ručak im je takođe mali, tipa, profesor reče da on obično ruča parče hleba i veću krišku braon kozjeg sira. Kaže da je taj sir veoma ukusan i zdrav.

3. Sledeći obrak se zove middag - večera i obično je imaju u intervalu od 13-19.00 časova. Tu obično većina jede ribu ili ređe neko drugo meso.

4. Sledi obrok koji se zove nons, a ne znam sa kojim našim obrokom bih ga uporedio, mada to i nije neki obrok, već više popodnevna kafica ili čaj uz domaće kolače. Upražnjavaju ga u intervalu od 17-19.00 časova, a uzavisnosti od toga kada su imali middag odnsono prethodni obrok - večeru.

5. Konačno, dolazimo do poslednjeg obroka koji se zove kveldsmat i u bukvalnom prevodu znači večernja hrana. Obično se jede oko 21.00 čas, a uglavnom ga čini parče hleba, paradajz i kuvano jaje. Naravno, to sve iz ugla profesora Norvežanina, a verujem da i kod njih postoje varijacije i široka lepeza namirnica koje korsite za svaki od obroka.

Primetio sam da i mi - strani volotneri, počinjemo na ovaj način da funkcionišemo. Kafu koju piju nije ni nalik našoj. Ja je zovem braon vodica - filter kafa, ali polako počinjem da se navikavam na nju. Piju je non-stop, po celi dan.

No comments:

Post a Comment