Viking

Najčitaniji postovi:

Tuesday 16 February 2016

Retrospektiva 1 - Putovanje do Norveške

Dragi moji, došao sam na ideju da pročačkamoje pređašnje blogove od počekta pisanja na temu "Norveška iz mog ugla" i da proverim šta se za to vreme promenilo, šta mogu da potvrdim, a šta da opovrgnem. Zato, ovu reviziju započinjem prvim blogom pod nazivom "Putovanje do Norveške".

U tom blogu sam pisao o tome šta je EVS program. I dalje ga topla srca preporučujem, samo vođen iskustvom drugih - na moju sreću, koji su odustajali od projekta nakon par meseci, pre nego da ga izaberete i da se prijavite, dobro razmislite i sagledajte sve mogućnosti života i rada tamo. Nekada ne zavisi i sve od nas, naravno. Jedna devojka je prekinula projekat na krajnjem severu Norveške jer nije mogla da izdrži noć koja traje 22 sata. S druge strane, znam devojku koja je prekinula projekat jer nije bila zadovoljna onime šta treba da radi tokom projekta, kao ni ekipom ljudi sa kojom treba da živi godinu dana. S druge strane, jako mi je drago jer je dvoje mojih bliskih prijatelja otputovalo na EVS u Španiju, nakon što sam se ja odlučio za dugoročno volontiranje. 

U daljem tekstu sam dao odgovor na pitanje zašto baš Norveška, i to zbog sledećih stvari:

 1. Standard - I zaista, mogu da potvrdim da živim na boljem životnom standardu kao volonter u Norveškoj, nego kao šef računovodstva u osnovnoj školi u Srbiji. Zdrav vazduh udišem, zdravije se hranim, a često sam u prilici da radim stvari koje u Srbiji nikada do sada nisam imao prilike - krstarenje fjordom, okeanom, skijanje, sankanje na norveški način, plivanje u kombinaciji sa saunom, a zatijoga, lov na krabe, pecanje lososa, makrele, bakalara i drugih morskih riba... 

2. Sistem koji odlično funkcioniše - a to zato što se svi pridržavaju pravila. Nema lopova, kuće su otvorene non-stop, bicikle i sanke parkirane pored puta bez katanca i slično. Autobusi ne kasne, u institucijama ne postoje redovi, a zato jer se internet se koristi na najbolji mogući način. Sve je transparentno i dostupno. 

3. Priroda - Fantastično okruženje koje menja izgled i boju iz meseca u mesec, a neretko i iz nedelje u nedelju. Svakodnevno sam okružen planinama niz koje se danas slivaju vodopadi, sutra su pretvoreni u led, a prekosutra ih i nema. Vazduh je tako čist. Svi voze bicikle kroz selo, jer je tako lakše i brže završiti posao, a i ne zagađuje se priroda o kojoj nenormalno vode računa. Svo smeće se odvaja, a potom šalje na reciklažu. Šumske staze, voda koju piješ iz stene, iz potoka, iz bare, borovnice i svakakve neke bobičaste voćke koje prvi put u životu vidim su samo deo onoga što ti priroda ovde pruža, a ljudi su iz poštovanja prema istoj, prema sebi i prema generacijama koje dolazeto i sačuvali i i dalje čuvaju

4. Putovanje - Prilika da putujem i upoznajem nepoznato je svakako fakat. Posebno sam srećan jer mi se pruža prilika da putujem u okviru Norveške, ali i u inostranstvo. Na primer, u martu putujem na Island na nedelju dana. Kada bi mi se pružila prilika za tako nešto iz Srbije? Nekad ili nikad, ko zna... Ali odavde je sve jednostavnije i jeftinije, verovali ili ne. Iz Bergena ili Osla, putem Norwrgiana ili SAS-a, možete leteti širom sveta mnogo jeftinije nego li iz ostatka Evrope. 

5. Život bez stresa - I stvarno je tako! Ovde sam zaboravio šta znači imati pritisak, ubrzani rad srca, tenziju, nesanicu ili slične stvari. Čim primete da si pod stresom, odmah reaguju i smiruju te, a neretko i šalju kući s posla, jer ti treba odmor. Stvarno, ljudi, nemaš razloga da se sekiraš ni za šta, ali i kada imaš, nekako naučiš da to ne radiš. Uklopiš se u okolinu i samo slediš stvar, jer ti, naravno, prija. 

6. Norveški jezik - Ovde se stvar menjala iz meseca u mesec. Nekada mislim da sam prezadovoljan svojim znanjem i napredovanjem kada je u pitanju ovaj jezik, a onda dobijemomente kada se nerviram jer ne umem da se izrazim kako treba ili kako želim. Pričao sam o dijalektu i problemima sa učenjem istog, ali dobro, sve to ide u nekom dobrom pravcu. Samo znam da je najbolji način da se nauči bilo koji jezik je samo pričanje, pričanje i pričanje, uz konstantno učenje - svakodnevno, makar po 10 minuta na dan. Samo ću reći da norveški nije nimalo lak. Što više ga savladavaš, to više shvataš koliko je to tačno. Naravno, mnogo mi je značio kurs u privatnoj školi stranih jezika Akademija Aleksandrija u Nišu, pre nego da dođem. Ako, pak, niste iz tog kraja Srbije, škoal Saga iz Kragujevca je odlična stvar. Ogroman je plus jer sam imao krus pre dolaska, to je neprocenjivo u smislo da je to bila odlična odskočna daska. 

Takođe, moram da dodam da razloge zbog kojih sam se odlučio na sve ovo shvatam svaki dan iznova. 

Aplikacija za EVS - Sredinom januara smo krenuli da dobijamo aplikacije od novih potencijalnih volontera. Ja sam sada jedan član komisije za odabir istih, pa tim povodomoram da pročitam sva motivaciona pisma i sve biografije. Iskren da budem i bez lažne skromnosti, postao sam jako svestan vrednosti svoje biografije, nakon što sam pročitao dvadesetak novih. Sada mi je i jasno zašto su me vrlo lako i brzo odabrali, bez obzira na veliku konkurenciju. 

Iskrustvo u nevladinom sektoru - naranvo, mnogo mi pomaže u volontiranju, ali ništa ne funkcioniše isto. Ovde su svi spremni na volontiranje, tako da je mnogo lako organizovati bilo koji događaj ili akciju. Potrebno je da pozovete direktno ljude i oni da potvrde svoj dolazak i ono što će da rade, a onda da putem interenta ispoplaćate i iznaručujete sve što vam je potrebno za taj događaj. Ništa lakše. Posebno značajno iskustvo je u oblasti interkulturanog dijaloga, saradnje i učenja. To mi je, s druge strane, omogućilo da lakše prihvatim različitosti ljudi sa kojima živim i radim. 

Kako sam putovao? - Iskreno, žao mi je što sam gledao da štedim na parama koje će mi biti refundirane, a u ime toga sam putovao 24 sata. Uprkos maltretiranju, odlično je bilo jer mi se pružila prilika da zakoračim na teritoriju i Švedske, i Danske i Norveške. Kopenhagen me je oduševio, a posebno arhitekturom i brojem biciklista na ulicama. 

Ovo je bila retrospektiva na prvi blog koji se odnosio na pripreme i putovanje do Norveške. Za kraj jedna sveža sličica sa jednog planinskog vrha sa kojeg se vidi Dale i čuveni most.


2 comments:

  1. Zdravo zelim da pohvalim vidovitu ruzu koja mi je pomogla u vezi mog deteta koje je imalo urok na sebi jos od malena..niko nije godinama mogao da mi pomogne u vezi toga sa cerkom. Muz me je ostavio samu sa detetom. I onda sam preko preporuke nasla majku Ruzu koja je jedina uspela da skine urok sa mog deteta i uspela je da mi vrati mog muza samo zahvaljujuci njoj imamo sada prelep zivot. Ako imate slicnih problema javite se njoj
    +381 61 10 14 283 VIBER

    ReplyDelete
  2. Zdravo zelim da pohvalim vidovitu ruzu koja mi je pomogla u vezi mog deteta koje je imalo urok na sebi jos od malena..niko nije godinama mogao da mi pomogne u vezi toga sa cerkom. Muz me je ostavio samu sa detetom. I onda sam preko preporuke nasla majku Ruzu koja je jedina uspela da skine urok sa mog deteta i uspela je da mi vrati mog muza samo zahvaljujuci njoj imamo sada prelep zivot. Ako imate slicnih problema javite se njoj
    +381 61 10 14 283 VIBER

    ReplyDelete